Kinestanter, morfar och planeter, äckelidioter

Jag och farmor har bakat 7 surdegsbröd, 2 blåbärspajer och löjligt mycket chokladbullar på Gotland. Farmor har dessutom dansat hula-hula med någon form av kokosnötbikini och lekt pirat och sockerbagare i konstig hatt. Sedan har det varit mycket hästar hit och dit, lite släktträff och en kylande, lurande, förvårlig sol. Och många besynnerliga drömmar.

En natt drömde jag att morfar fortfarande levde. Han satt i rullstol och han och jag var ute på en promenad. Det var sådär halvmörkt, en varm vinterkväll. Och vi gick där tillsammans och morfar skrattade sitt lilla morfarsskratt och såg sådär finurlig ut som bara morfar kunde göra. Och vi var beslöjande av någon slags glödande förväntan. Jag förstod bara inte vad vi väntade på. Vi stod och betraktade himlen. Vi såg alla planeterna på så nära håll att jag bara kunde sträcka ut min hand för att känna på dem. De var så mäktiga och stora och de låg där alldeles tysta och som täckta av något grått, som av dimma, som om de också väntade på något. På att bli väckta. Och jag och morfar slutade gå. Vi bara stod där och tittade. Och vi väntade. Och morfars lilla fjun till hår flög runt i den vårkalla vinden. Vinden, som var det enda som inte var tyst. Det enda som inte väntade. Och det var så fint att vänta. Det spelade ingen roll vad vi väntade på för jag ville inte nå fram till något. Jag ville bara vänta. Vänta föralltid.

Till ett annat ämne. Efter en otrevlig båtresa är jag nu hemma. Ett gäng "killar", 35+ satt och var allmänt äckliga och sexistiska intill mig hela resan. Jag låtsades lyssna på musik men följde egentligen hela samtalet dem emellan. Fick mig att börja undra vart fan mänskligheten är på väg. De satt och satte poäng på varenda tjej som gick förbi, pratade om att ha tävling om vem som lyckades hångla med "fulaste tjejen" i Åre samt läste upp sms från fd dejter i mobilen och totalsågade tjejen inför vännerna. Jag trodde att man vid denna höga ålder skaffat sig lite mer vett i skallen, blivit lite mer mogen, men nej. Tragiskt.

J
Trackback
RSS 2.0