Crushed down and easily led

Just nu känns det oerhört tryggt att krypa in under täcket i min säng, i mitt lilla rum, i kära Sollentuna, i Stockholm, i Sverige, i landet lagom. En kille från vår gamla skola dog igår under sin utlandsresa, jag kände honom inte för fem öre men jag hade iaf ett hum om vem han var. Väldigt sorgligt oavsett. Enligt rykterna var han ute och backpackade med sina vänner och fick en överdos placerad i sin drink. Sånt händer hela tiden. Min kompis fick droger nerkörda i sin dricka när hon var ute, hon fick åka till sjukhuset och minns inget från kvällen. Den gången gick det iaf bra i slutändan. Det här får mig att tänka på all skit som händer när man är ute och reser, för även om det är fruktansvärt kul så går det knappast att undvika att jobbiga saker inträffar. Att få droger nerkörda i drinkar är nästan vardag, man ser och hör det hela tiden, frågan är väl mer i vilken mängd. Droger är sinnessjukt vanligt, i Australien såg man det överallt. De man hängde med, folk runt omkring. Bara allmänt. Alla höll på. När jag och Helena var på Fiji var det i stort sett bara vi som avstod. På kvällarnas fester satt alla och rökte på medans vi nöjde oss med att dricka fijiöl. Jag blev knappt berörd av alla drogerna, hade vant mig så pass mycket vid den här tidpunkten. Ställets ägare var själv den värsta pundaren och delade ut droger till oss gäster. Jack, en kille vi träffade där, berättade om hur grovt han ångrade att han inte bringat sina magic mushrooms för lite ökad partystämning. Droger var lika vanligt som det dagliga matintaget?

Valet är ens eget, så länge folk inte smyger på en drogerna förstås. Kan säga att min inställning till droger i och med att det var så pass vanligt mjuknade sinnessjukt mycket under resans gång, även om jag själv aldrig skulle hålla på med det. När vi åkte runt utanför Melbourne med ett gäng ungdomar och en ständigt pårökt guide lärde vi känna en tjej som hållit på med droger hela sitt liv. Hon tog heroin första gången när hon var 13. Vi lärde även känna en kille som brukade ägna helgerna åt att baka hasckakor och bli hög tillsammans med sina kompisar. Tror att det var samma kille vars brorsa hade dött i en överdos.

Olyckor ser man också ofta när man är ute och reser runt. Tänker främst på 24-åringen i min snorklingsrupp som fick hjärtstillestånd när vi var ute och snorklade och sjönk till botten. Rest in peace. 

/Julia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0